Bij veel ontwikkelingen werd marketing te laat opgepakt. Marketing krijgt dan de rol van promotie van het reeds bedachte produkt. Brandaris pleit ervoor om marketing zo vroeg mogelijk in te brengen en planmatig in te zetten om een merk te ontwikkelen als drager van alle ontwikkelingen. Het merk geeft dan de richting aan en vormt het uitgangspunt voor beslissingen over inrichting, programma en communicatie.

Voorbeelden:

Ontwikkeling Plan van aanpak Marketing Enka Ede
Ontwikkeling Plan van Aanpak Marketing Meerrijk Eindhoven
Ontwikkeling Plan van Aanpak Marketing Leidsche Rijn Utrecht en haar deelgebieden
Ontwikkeling Plan van Aanpak Citymarketing Utrecht
Ontwikkeling Plan van Aanpak Marketing Goudse Poort Gouda
Ontwikkeling Plan van Aanpak Citymarketing Venray (klik hier voor een filmpje)
Ontwikkeling Plan van Aanpak Marketing SchieOevers Delft
Ontwikkeling Citymarketing en regiomarketing Leeuwarden, Barneveld, Lelystad, Dronten, Kampen, Zwolle, Almelo, Hengelo, Nieuwkoop, FoodValley

Ontwikkeling Marketing Rijnhaven Rotterdam

Ontwikkeling marketing en positionering ten behoeve van aanbestedingen, onder andere voor: 
het VU Kwartier Zuidas Amsterdam
Overstad Alkmaar

Ontwikkeling Startnotitie Haarzicht Leidsche Rijn Utrecht