Germany Land of Ideas, Brainport, Health Valley, Holland City. Landen, regio’s en steden profileren zich. Hoe doen ze dat gericht en met succes? Een thema is er vaak wel, diep begrip vanuit marketing niet altijd. Externe ontwikkelingen en veranderende concurrentie vragen om zelfbewustzijn over eigen kracht en effectieve samenwerking. Dick en Marcel leiden met oog voor markt, identiteit en merk van stad en regio naar succesvolle activiteiten.

Door nieuwe productietechnologieën en de verdere integratie van ICT in het proces van ontwerpen, fabriceren en distribueren, de vierde industriële revolutie, verandert de industrie radicaal. Nederland kan hier op tijd op inspelen met Smart Industry. Brandaris Placemarketing is ambassadeur Smart Industry, en daarmee beschikbaar voor bijeenkomsten over samenwerking met ondernemers, overheden en onderzoekers.

Brandaris Placemarketing ondersteunde Bouwfonds/BPF met de ontwikkeling van een Methode Gebiedsmarketing voor projecten. Onderdelen waren workshops met medewerkers BPF over de gewenste ondersteuning bij gebiedsmarketing, en een sessie over merken en merkidentiteit voor de gebiedsmarketeers . Een case study is uitgevoerd voor de Waalsprong in Nijmegen, met daarin het Honig complex en het Brugkwartier.

De gemeente Enschede vindt het belangrijk om zo goed mogelijk in te spelen op de woonwensen van haar inwoners. Aan het begin van deze eeuw bleek dat veel mensen zelf graag een woning wilden bouwen via particulier opdrachtgeverschap. Hierop heeft de gemeente ingespeeld door op diverse locaties in de stad ruimte te bieden aan mensen om op een kavel een woning te bouwen. Om te zien op welke wijze de marketingstrategie rond de kavelverkoop in Enschede aangepast dient te worden is het belangrijk om goed zicht te krijgen op de kenmerken van potentiële doelgroep(en) en hun woonwensen. Brandaris Placemarketing verrichtte met bureau Companen een onderzoek naar de huidige en toekomstige afzet van kavels in de stad Enschede.

De imago campagne+ is ingediend door Unibail-Rodamco en Vereniging Centrum Promotie Amstelveen. Onderscheiden en positioneren zijn kernwoorden voor een functionerend winkelgebied van de toekomst. Vanzelfsprekend is dat kernkwaliteiten van het winkelcentrum op orde moeten zijn. Maar vervolgens moet het winkelcentrum die en de unieke kwaliteiten ook laten zien, laten ervaren en het geheel communiceren.

De Nederlandse Raad voor Winkelcentra (NRW) heeft een jaarlijkse Marketingprijs om meer erkenning te geven aan het nut van professionele marketing van winkelcentra. En dat is in deze tijd extra belangrijk om klanten te behouden en nieuwe klanten aan te trekken. Dick de Jong van Brandaris Placemarketing is lid van de jury.

In opdracht van Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord en Kunst en Cultuur Noord-Holland analyseerde Brandaris Placemarketing de huidige marketing en communicatie inspanningen vanuit het projectplan voor De Westfriese Omringdijk. In een bijeenkomst met ondernemers, overheden en andere partners is een presentatie gegeven over de voorwaarden voor succesvolle regiomarketing en branding. De identiteit van de regio Westfriesland en het icoon van de Westfriese Omringdijk is besproken. Daarna zijn uitgangspunten vastgesteld voor een herijking van het bestaande projectplan.

Ziehier een uitgebreid interview met Brandaris Placemarketing over de Citymarketing van Brussel. Voor de echte francofielen.

Bruxelles, from Boring to Daring
Ou est Bruxelles dans le débat de citymarketing?

Le « City Marketing », voilà bien un terme seriné à présent par chaque décideur politique. À l'heure actuelle, la moindre ville affiche son propre slogan. Et c'est précisément là que le bât blesse, estime Dick de Jong, du bureau néerlandais Brandaris Placemarketing, spécialisé dans la promotion des villes, emplacements et domaines. Dick de Jong a encadré bon nombre de villes, dont Utrecht et Leeuwarden, dans leur City Marketing, mais il est le premier à tempérer l'actuelle ‘battle of the cities'. « Les villes invoquent fréquemment la concurrence entre elles, voire la concurrence mondiale pour justifi er leur pratique du City Marketing", poursuit-il. Toutefois, si tout le monde se met à utiliser un même slogan, une ville n'est plus en mesure de se démarquer par rapport aux autres, argumente Dick de Jong. Qui plus est, elle risquerait dans la foulée de perdre de vue sa tâche principale, à savoir : être au service de ses habitants. »

In december 2011 leidde Dick de Jong van Brandaris Placemarketing een seminar over gebiedsmarketing ten behoeve van de planontwikkeling voor drie landelijke gebieden:De Groene Vallei Veluwezoom, het gebied van De Regge en Bronkhorst-West.

Brandaris Placemarketing presenteert een workshop op de Dag van de Citymarketing op 19 januari in Hoofddorp.

De workhop heeft als titel: De Citymarketing Arena. Hoe sterk is uw merk?

Het wordt tijd dat de praktijk zich professionaliseert. Een Masterclass over strategische marketing en branding van steden en regio's op dinsdag 27 september en dinsdag 11 oktober 2011 zet daarvoor de bakens uit. De gevraagde tijdsbesteding door de deelnemers bedraagt 40 uur. Docenten zijn Martin Boisen van Universiteit Utrecht en Dick de Jong van Brandaris Placemarketing. Gastspreker is Jo de Viet, programmadirecteur stadspromotie Utrecht. De organisatie en inschrijving is in handen van de Bestuursacademie.  

Op 1 juni houdt Dick de Jong van Brandaris Placemarketing een presentatie over citymarketing en regiomarketing voor Mundus, de studievereniging voor studenten sociale geografie en planologie van Universiteit Nijmegen. De aanleiding is een studiedag in regio Eindhoven.

Op 19 mei vindt een Congres Placebranding plaats aan Universiteit Twente.  Dick de Jong van Brandaris Placemarketing verzorgt de introductie op placebranding, placemarketing en communicatie aan de hand van cases van steden, gebieden en regio's.

Op 6 mei 2011 houdt Dick de Jong van Brandaris Placemarketing op het Enka terrein een presentatie binnen de Interuniversitaire Module Erfgoed en Ruimte van TU Delft, VU Amsterdam en WUR. Zijn presentatie richt zich op de vraag hoe de identiteit van erfgoed gebruikt wordt voor gebiedsontwikkeling, marketing en communicatie. En hoe wordt dat door de markt ervaren? Is erfgoed bepalend voor de inrichting en de keuze om ergens te gaan wonen? Arno Boon van Boei richt zich in een presentatie op de kosten en baten van herbestemming.

In opdracht van Provincie Brabant verrichtte Brandaris Placemarketing een verkennend onderzoek onder steden en regio's in Brabant naar wensen voor samenwerking in de profilering en branding van Brabant en aansluiting op thema's en activiteiten die door steden en regio's worden ingezet.

logo regio foodvalley klein.jpgRegio FoodValley is vrijdag 15 april 2011 officieel uit de startblokken gekomen. Tijdens een symbolische ondertekening van de samenwerking tussen acht gemeenten werd de website (www.regiofoodvalley.nl ) en een lobbydocument gepresenteerd.

De samenwerking is opgericht om als regionale overheid een bijdrage te leveren aan het ontwikkelen van de Food Valley regio tot een Europese topregio en internationale thuisbasis voor bedrijven en kennis- en onderzoeksinstellingen voor duurzame en gezonde voeding en gezonde mens.
De Food Valley regio is een unieke en omvangrijke clustering op wereldniveau van kennis en wetenschap, bedrijven en onderzoeksinstituten met één focus: voeding. Wageningen Universiteit en Research centre is het kloppend kennishart.

Gouden driehoek

Brandaris ondersteunt de samenwerkende partners bij de positionering en marketing van Rijnvliet, een nieuw woongebied van Leidsche Rijn Utrecht voor circa 1000 woningen.

De twee samenwerkingsverbanden WERV (Wageningen, Ede, Rhenen en Veenendaal) en Regio De Vallei (Wageningen, Ede, Barneveld, Scherpenzeel en Nijkerk) zijn opgegaan in een nieuwe bestuurlijke regio: Regio FoodValley. Renswoude komt er dan ook bij. De provincies Gelderland en Utrecht ondersteunen de nieuwe Regio FoodValley. Het college van burgemeester en wethouders van de acht deelnemende gemeenten hebben dat besloten. De gemeenteraden moeten de plannen nog goedkeuren.

up town.jpgUP:town is een vernieuwend merk en concept voor een woontoren met voorzieningen in hartje Rotterdam, aan de Wijnhaven. Brandaris Placemarketing ondersteunt de ontwikkeling van UP:town door merk en marketing in samenwerking met alle stakeholders uit te werken. Een workshop op 100 meter hoogte was onderdeel van de aanpak.

Op 4 november opent Dick de Jong de Masterclass Public Event Management als keynote speaker over de laatste ontwikkelingen in citymarketing en de relatie met publieksevenementen.

Hoe kan citymarketing onderdeel worden van structurele economische strategieën? Nicis Institute organiseert op maandagmiddag 11 oktober 2010 een kennisatelier waarin deze vraag centraal staat. Het uitgangspunt van dit kennisatelier is dat veel steden het belang van citymarketing onderkennen, maar het in veel gevallen alleen incidenteel inzetten. Nicis Institute biedt u handvatten om citymarketing en citybranding in te zetten voor de economische positionering van uw stad. Brandaris Placemarketing levert een bijdrage aan het programma van dit kennisatelier.

Op 12 en 26 oktober 2010 vindt de Masterclass Strategische Citymarketing van de Bestuursacademie plaats in Utrecht.

Op dit moment sleutelen talloze gemeenten aan hun beleid rond stadspromotie, citymarketing of city branding. Van kleine dorpskernen in landelijke gebieden tot metropoolregio’s die concurreren op het wereldtoneel. Een spraakmakende reclamecampagne en een nieuwe huisstijl moeten automatisch leiden tot het aantrekken van de traditionele drie doelgroepen – de drie B’s – bewoners, bedrijven en bezoekers. Zelden wordt er echt werk van gemaakt. De segmentatie in doelgroepen is oppervlakkig; marktonderzoek beperkt zich tot imagometingen; doelstellingen worden niet geconcretiseerd en er wordt weinig aandacht besteed aan verwachtingsmanagement richting doelgroepen en bestuurders. Het wordt tijd dat de praktijk zich professionaliseert. Deze Masterclass Strategische Citymarketing zet daarvoor de bakens uit.

Brandaris Placemarketing draagt bij aan de inhoud van deze Masterclass. Kijk voor meer informatie en inschrijving op de website van de Bestuursacademie.  

Meebieden of prachtige kunstwerken inbrengen... Op zondag 11 november 2012 houdt Kiwanis Club Utrecht voor de vijfde keer een veiling van hedendaagse kunst en antiquiteiten. De eerste kavels worden afgeslagen door Pia Dijkstra, journaliste, presentatrice en lid van de Tweede Kamer voor D66. De inname en taxatie is op zaterdag 6 oktober. Er zijn al veel aanbiedingen voor de komende veiling, onder andere een schilderij van de Utrechtse surrealist Joop Moesman. De opbrengst van de veiling is bestemd voor de Indo-Dutch Foundation, die hiermee in de Indiase deelstaat Maharashtra een schoolopleiding voor straatkinderen mogelijk maakt.

Maandag 1 maart 2010 hebben Volker Wessels Vastgoed, Synchroon en de gemeente Rotterdam de ontwikkelingsovereenkomst voor het House of Design ondertekend.Met de ontwikkeling van het House of Design op het snijvlak de Kop van Zuid en Katendrecht wordt een belangrijke stap gezet in de transformatie van de Rijnhaven tot een centrumstedelijk gebied en ontstaat een logische koppeling met het European China Centre en Katendrecht. 

Brandaris Placemarketing biedt een nieuwe, vijfde editie van de tweedaagse Cursus Locatiemarketing, in samenwerking met het Nederlands Vastgoed Instituut. Deze cursus vindt plaats op 4 en 11 maart 2010 in Utrecht. Inschrijven kan via de website www.vastgoed-instituut.nl.

Op donderdag 24 september 2009 vond in Utrecht een expertmeeting plaats voor relaties van Brandaris Placemarketing. Het onderwerp was de speciale ontwikkeling van projecten, gebieden en steden, op de verschillende schaalniveau's. Een tegenwicht voor het crisisdenken. Nieuwe inzichten en opgedane ervaringen zijn de aanleiding voor een uitwisseling met vakgenoten bij gemeenten, ontwikkelaars en corporaties.

Tijdens Open Monumentendag 2009 op aanstaande zaterdag 12 september wordt het ENKA-complex opnieuw ‘Op de Kaart' gezet. De voormalige kunstzijdefabriek is voor Ede van grote betekenis geweest. Niet alleen economisch gezien maar ook op sociaal, medisch en cultureel niveau. Afgezien van de overgebleven geveldelen van het carré zijn de objecten op het terrein beschermd als rijksmonument. In de toekomst zullen ze onderdeel gaan worden van de wijk die ter plaatse ontwikkeld wordt. Speciaal voor Open Monumentendag is het ENKA terrein opengesteld. Zie verder op www.enka-ede.nl.

 De VPRO presenteert in september twee weken 'De eeuw van de Stad'op radio, TV en internet. Brandaris Placemarketing werkt hier vanaf augustus aan mee.

Brandaris Placemarketing leverde een bijdrage aan de City Journal van kennisinstituut Nicis. In de rubriek 'Nieuw Leven!' staat in de komende editie een artikel over de ontwikkeling van het terrein van de voormalige Enka fabriek in Ede. Een van de onderwerpen is hoe de monumenten als drager van de nieuwe identiteit van Enka worden ingezet.

De gebiedsontwikkeling van de stationsomgeving is één van de belangrijkste ontwikkelingen voor Steenwijk in de komende tien jaar. Hoe kan het stationsgebied als toegangspoort van Steenwijk en het recreatief uitmuntende buitengebied sterker op de kaart komen? Hoe wordt de ruimtelijke kwaliteit bewaakt wanneer projecten gefaseerd worden uitgevoerd? Deze vragen stonden centraal tijdens de gebiedsdag.

Vanaf 2008 werkt Brandaris Placemarketing mee aan de ontwikkeling van de lijn 11 zone in Den Haag. Er werden onder andere expertmeetings georganiseerd om ideeën te leveren over de ontwikkeling van een milieu voor creatief wonen en werken rond de Energiecentrale Regentesse Zuid en over de ontwikkeling van een multicultureel vrijetijdscomplex.
Het college van burgemeester en wethouders heeft 26 maart 2009 het concept-masterplan Lijn 11 Zone vastgesteld. Het plan omvat de aanpak van de wijken Transvaal en Regentesse Zuid en verwijst naar de tramlijn die de wijken met elkaar verbindt. Op 17 december 2009 ging de gemeenteraad akkoord met de plannen.

The Association of Place Branding & Public Diplomacy hield december 2008 in Berlijn een geslaagde internationale conferentie onder de titel 'Marketing Cities: place branding in perspective'. Dick de Jong van Brandaris Placemarketing is op basis van de daar gelegde contacten toegetreden als expert en ondersteunt de Association met internationale uitwisseling van kennis en best practices over de marketing en branding van steden. Klik hier voor meer informatie.

Brandaris sponsort Kiwanis Kunstveiling Utrecht, een veiling van kunst en antiquiteiten voor een goed doel. Deze veiling vindt plaats op 15 maart 2009 in Het Oude Tolhuys in Utrecht. Het doel is deze keer nieuwe muziekinstrumenten voor de kinderen van het Domstad Jeugd Orkest.

Op het voormalige Enkaterrein in Ede verrijzen de komende jaren circa 1400 woningen. Ook komen er scholen, een congrescentrum en andere voorzieningen. De samenwerkingsovereenkomst voor de ontwikkeling van het Enkaterrein is 20 november ondertekend door de gemeente Ede en de Grondbank Bennekomseweg C.V. Namens de gemeente tekende burgemeester C. van der Knaap, namens de Grondbank tekenden de heer R. van Steeg van AM Vastgoedontwikkeling en de heren F. Kooistra en J. Messemaeckers van de Graaff van Fortis Vastgoed Ontwikkeling.

Sinds juni is Paul van den Berg van Brendanus actief voor Brandaris Placemarketing. Paul heeft een achtergrond van bedrijfskunde en Hogere Hotelschool. In zijn werk was hij verantwoordelijk voor PR, sales en commerciële strategie bij o.a. TNT. Ook beschikt Paul over ervaring met ontwikkeling van evenementen, beurzen en horeca.

Van 4 tot en met 7 september 2008 vindt de Enka Xperience plaats op het terrein van de voormalige Enka fabriek in Ede. De Enka Xperience is een evenement met muziek, congressen en een beurs dat wordt georganiseerd door De Reehorst. De partners in het evenement zijn AM, Fortis Vastgoed Ontwikkeling, De Reehorst en ROC A12. Bekende artiesten die optreden zijn onder andere de Golden Earring, Ilse de Lange, Leaf, Di-rect, het Enka koor, het Gelders Opera en Operette Gezelschap en Marco Bakker. 

Zie voor meer informatie en boeking de website www.enkaxperience.nl

Op 8 oktober 2008 presenteren Provincies Gelderland en Overijssel hun visie op de woningmarkt. Brandaris Placemarketing presenteert dan een visie op marketing en branding van het woningaanbod voor provincies en regio's.

Op 2 en 9 oktober 2008 vindt de vierde editie plaats van de Cursus Locatiemarketing die Brandaris Placemarketing organiseert met het Nederlands Vastgoedinstituut.

Op 9 juni verscheen een kort artikel in de DAG over de nieuwe slogan van Nijmegen: 'Altijd Nijmegen'. Brandaris Placemarketing werd hiervoor kort geinterviewd.

Op vrijdag 9 mei vond een symposium plaats bij de faculteit Geowetenschappen van Universiteit Utrecht over de betekenis van de Olympische Spelen voor een regio. Dick de Jong van Brandaris Placemarketing verzorgde een workshop over de relatie tussen citymarketing en de Olympische Spelen en nam deel aan het afsluitende debat over de kansen voor Nederland.

De tweede editie van het nieuwe blad De Ontwerpmanager gaat over marketing in de bouw. Brandaris leverde een artikel over het nut van merken en marketing bij het ontwerp van nieuwe locaties en gebieden.

Op 6 februari organiseerden vier wijken in Dordrecht voor betrokken professionals een diner pensant met als onderwerp locatiemarketing. Brandaris Placemarketing verzorgde de inleiding en discussieleiding. 

Op 17 en 24 april 2008 start Brandaris Placemarketing een nieuwe cursus in samenwerking met het Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid. Deze cursus is geheel gericht op citymarketing, op het behouden en aantrekken van bewoners, bedrijven en bezoekers voor steden en hun regio's.