case enka Enka Ede als 'Erfgoed aan de Veluwe'.

{mosimage}Enka Ede was het grootste fabriekscomplex van Nederland. Met de beëindiging van de bedrijfsactiviteiten is het complex van 42 hectare leeg komen te staan. Een ontwikkelingscombinatie van AM en ASR Vastgoedontwikkeling heeft de uitdaging op zich genomen om dit gebied met het industriële erfgoed van Enka om te bouwen tot een aantrekkelijk gebied met ruimte voor 1400 woningen en voorzieningen. Brandaris Placemarketing coördineerde vanaf 2006 alle marketing en communicatie activiteiten.

De grondige sanering van het gebied, de herontwikkeling en herbestemming van monumentale fabrieksgebouwen en de samenwerking met verschillende overheden maken het project tot een complexe en tegelijkertijd prestigieuze case. De sanering is gestart in februari 2008. In september vond de Enka Xperience plaats: een meerdaags festival van de partners AM, ASR Vastgoed Ontwikkeling, De Reehorst en ROC A12.

Op 20 november 2008 is een samenwerkingsovereenkomst getekend tussen Gemeente Ede, AM en ASR Vastgoed Ontwikkeling. Tegelijkertijd is een tentoonstelling over Enka geopend in Stadskantoor De Doelen in Ede. Op 1 december 2009 vond de officiële start plaats van Enka en Veluwse Poort met het bouwrijp maken van het Enka terrein. Op 6 maart 2010 opende het Informatiecentrum Enka haar deuren in het icoon van Enka: het Poortgebouw. De eerste woningen kwamen op 12 juni 2010 in de verkoop. Een aantal grote evenementen vond plaats in de monumentale Westhal. De start woningbouw was op 1 maart 2011, de eerste woningen zijn in december 2011 opgeleverd.

www.enka-ede.nl 

 

Referentie:

Dick de Jong ken ik al vele jaren, met name vanuit de tijd dat hij namens de Gemeente Utrecht was betrokken bij de gebiedspromotie van Vleuterweide in Leidsche Rijn Utrecht. Ik heb hem toen leren kennen als een betrouwbaar, deskundig en betrokken persoon.

In het plan Enka te Ede werken wij samen met AM. Omdat beide bedrijven goede ervaringen met Dick de Jong hadden, besloten we destijds hem in te schakelen voor de gebiedspromotie van dit omvangrijke plan.

Ik vertrouw hiermee voldoende informatie te hebben verschaft en ben altijd bereid een nadere, mondelinge toelichting te geven.

 

Met vriendelijke groet,
 
L.M. (Martin) Visser
Hoofd Marketing & Verkoop/
Adjunct Directeur