Case Research in GermanyIn 2015 is Brandaris Placemarketing betrokken bij de nieuwe samenwerking 'Research in Germany'. Organisaties in wetenschap, economie en overheid werken samen aan de marketing van innovatie en kennis van Duitsland.

Research in Germany- Land of Ideas, is gestart in 2006 als overheidsinitiatief. De wereldwijde vervlechting van kennis neemt toe. Het is een uitdaging om de beste kennis en 'knappe koppen' te koppelen aan de eigen onderzoeksgebieden, universiteiten en bedrijven. Landen kunnen hierbij een verschil maken door een goede samenwerking van de betrokken actoren intern, binnen het land. En daarnaast door gezamenlijk optreden extern, in het buitenland. Na een goede voorbereiding was er op 26 februari 2015 een 'Auftaktveranstaltung', een aftrap, in Berlijn. De uitkomsten zijn verwerkt in een aanpak en samenwerking voor de komende jaren. De rol van Dick de Jong van Brandaris Placemarketing was in de inhoudelijke voorbereiding, de presentatie in Berlijn over de mogelijkheden met research marketing en de marketing van Duitsland, en uitwisseling over de vervolgstappen.

Das Aktionsbündnis besteht aus Akteuren der Wissenschaft, Wirtschaft und Politik und baut auf der seit 2006 vom Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) geförderten Kampagne „Research in Germany“ auf. Die Basis der aktuellen Arbeit bietet eine Wirkungsanalyse der bisherigen Aktivitäten; Ziel ist es, die Effektivität und Nachhaltigkeit der einzelnen Aktionen zu erhöhen. Während der Auftaktveranstaltung zum „Aktionsbündnis Forschungsmarketing“ am 26. Februar 2015 in Berlin wurden Beteiligungsmöglichkeiten am Aktionsbündnis sowie Internationalisierungsstrategien des deutschen Netzwerks von Forschungsinstitutionen ausgelotet. Zudem stand die Rolle Deutschlands als Forschungsstandort im internationalen Vergleich zur Diskussion.

Research in Germany

Paneldiscussie Berlijn maart 2015 Dick de Jong